Indiferent de domeniul in care activeaza o companie, de materialele cu care lucreaza, de serviciile pe care le presteaza sau de bunurile pe care le produce, cea mai de pret resursa a ei sunt angajatii. Conditiile proaste de lucru, unde angajatii sunt expusi la diversi factori care le pot periclita sanatatea si singuranta, intotdeauna afecteaza in mod negativ productivitatea si a dezvoltarea companiei. Aici intra in scena medicina muncii, un domeniu multidisciplinar care are ca scop promovarea si mentinerea bunastarii fizice, psihice si sociale a tuturor angajatilor, indiferent de profesie. Dreptul la siguranta si sanatate a lucratorilor si pozitia in societate a medicinii muncii, este cimentata suplimentar si de legislatia in vigoare: Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 si H.G. nr 355 din 11 aprilie 2007, care impun tuturor organizatilor si companiilor aderare la serviciile de medicina a muncii.
Cabinetele de medicina a muncii furnizeaza o gama variata de servicii medicale profilactice precum: controlul medical la angajare, controlul medical de adaptare, controlul medical periodic, controlul medical la reluarea activitatii, controlul medical la reluarea activitatii si promovarea sanatatii la locul de munca.
Angajatorul are obligatia de a asigura accesul candidatilor si salariatilor la serviciul medical de medicina a muncii (art. 186 Codul muncii), iar sanatatea angajatilor trebuie supravegheata „fata de riscurile pentru securitate si sanatate, pentru prevenirea imbolnavirii lucratorilor cu boli profesionale cauza de agenti nocivi chimici, fizici, fizico-chimici sau biologice, caracteristici locului de munca, precum si a suprasolicitarii diferitelor organe sau sisteme ale organismului in procesul de munca” conform art 1. HG.nr 355/2007. Examenul medical la angajare se va efectua in functie de profesie si de domeniul de activitate.
Controlul medical la angajare
Conform prevederilor art.27, alin (1) din Codul Muncii: „O persoana poate fi angajata in munca numai in baza unui certificat medical, care constata faptul ca cel in cauza este apt pentru prestarea acelei munci.”
Capacitatea lucratorilor de a desfasura activitatea la locul de munca este incadrata in urmatoarele categorii:
• Apt
• Apt condiţionat
• Inaptitudine temporara in munca
• Inaptitudinea permanenta in munca
Fisa de aptitudini va fi completata in doua exemplare: unul pentru angajator si unul pentru lucrator.
Alte obligatii ale angajatorilor
Comform legii 319/2006, cap. III, Sectiunea 1, Art. 7, alin. 3 tuturor companiilor li se impun urmatoarele obligatii:
• Evitarea riscurilor
• Evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate
• Combaterea riscurilor la sursa
• Adaptarea muncii la om, atunci cand este vorba proiectarii posturilor de lucru, alegerea echipamentelor potrivite, a metodelor de munca si productie, in vederea reducerii monotoniei muncii, a muncii cu ritm predeterminat si a diminuarii efectelor acestora asupra sanatatii
• Adaptarea constanta la progresul tehnic
• Inlocuirea elementelor periculoase cu cele nepericuloase sau cu ceea ce este mai putin periculos
• Dezvoltarea unei politici de prevenire coerente care sa cuprinda tehnologiile, organizarea muncii, condtiile de lucru, relatiile sociale si influentea factorilor din mediul de munca
• Sa adopte, in mod prioritar, masuri de protectie colectiva fata de masurile de protectie individualizata
Sa furnizeze instructiuni corespunzatoare angajatilor.